Författararkiv: pontus

Session report 21/2

Det blev session igår ändå. Jag hade grejer på jobbet fram till kl 18 och även om jag då var rätt trött tänkte jag att jag nog skulle ångra mig om jag inte passade på. Helt rätt beslut! Ovanligt många … Fortsätt läsa

Publicerat i session report | Lämna en kommentar

Fiolen med till jobbet

Idag står bön & lovsång på schemat, så då passar det bra att fiolen får följa med till jobbet. Det blir inte riktigt lika många tillfällen för musicerande i tjänsten jag har nu, men de finns där. Så jag försöker … Fortsätt läsa

Publicerat i spelafela | Lämna en kommentar

Äsch, jag kunde inte låta bli…

Jag köpte mig ett BAM Hightech fiolcase. Jo, mitt gamla Negri känns som ett ”etui”, eller en ”låda”, det här känns mer som ett ”case”. Jag kanske egentligen inte behöver det, men när jag har dragit med mig fiolen några … Fortsätt läsa

Publicerat i prylar | Lämna en kommentar

The cup of tea

Det är en av de där låtarna jag tror att jag har kunnat hyfsat bra en gång, men nu vet jag inte riktigt om jag skulle hänga med på i en session. Jag skulle absolut inte kunna starta den! Men … Fortsätt läsa

Publicerat i låtar | Lämna en kommentar

Session report 17/1

Igår tog jag mig äntligen till O’Connell’s onsdagssession igen! Det var fullt ös när jag kom in genom dörren, lite sent vid 20-tiden. Ganska mycket folk, men inte för många, jag tror att vi var 12. Ganska bra blandning på … Fortsätt läsa

Publicerat i session report | Lämna en kommentar

Bra start på nya året

Det har blivit rätt mycket spelat de första två veckorna på det nya året. Jag hade hoppats på att kanske hinna till någon session mellan jul, nyår och trettondag. Så blev det inte, men det har blivit ganska många stunder … Fortsätt läsa

Publicerat i spelafela | Lämna en kommentar

Trummisen i fiollådan – metronomen

En metronom är något varje musiker inte bara borde ha utan också använda. En del har massor av häftiga funktioner, men man kommer långt med en enkel modell, som den på bilden (en Wittner QM2). För att välja tempo vrider … Fortsätt läsa

Publicerat i prylar | Lämna en kommentar

Alla låtar jag har glömt

Fiollådan har fått lite tygmärken på sig sedan sist! Tänkte kommentera åtminstone ett av dem, får se om jag fortsätter med resten. Det måste väl iaf bli en bild på alla så småningom. Hur som helst – det här har … Fortsätt läsa

Publicerat i spelafela | Lämna en kommentar

Swooosh sade det

och så hade hösten gått. Nu är det bara några få dagar till jul. Inte har det blivit så mycket spelat, och ännu mindre bloggat! Nåja, någonstans hoppas jag ändå på att kunna få till lite liv och aktivitet här. … Fortsätt läsa

Publicerat i spelafela | Lämna en kommentar

Sessionpremiär för sensträngarna

I onsdags hade jag en lång och seg arbetsdag med mycket sitta-och-lyssna-möten. Då var det fint att avsluta med session! Första gången med sensträngarna, jag var lite orolig för hur de skulle bete sig. Jag hamnade nära dörren så varje … Fortsätt läsa

Publicerat i prylar, session report | Lämna en kommentar