Författararkiv: pontus
Konsert och session
I onsdags blev det både konsert och session! Först var vi på Vrak där Cuan a Tuath hade sista spelningen i en svensk miniturné. Trion är baserad i Glasgow men medlemmarna kommer från Sverige, Skottland och England. Det gör också … Fortsätt läsa
Kyrklåtar, klistermärken och session report 10/12
Relationen mellan folkmusik och kyrka har inte varit problemfri, åtminstone inte historiskt sett. Idag är det inte ovanligt med folkmusik i kyrkor, men längre tillbaka var det på många håll otänkbart. Även om flera av våra äldsta uppteckningar av folkmusik … Fortsätt läsa
Session report 3/12 och bloggflytt
Jag har flyttat bloggen till ett nytt webbhotell, så det är en del saker som strular. Till exempel har jag bytt ut noterna som funnits från bildfiler till ABC-kod, som ska bli noter med hjälp av en plugin och den … Fortsätt läsa
Inhopp med solokonsert
Förra veckan fick jag göra ett spontant inhopp när en pensionärsförening skulle ha månadsmöte. Den som skulle medverka hade fått förhinder och jag blev tillfrågad dagen innan. Då såg jag chansen att få spela lite, så jag tog med fiolen … Fortsätt läsa
Nya låtar
Jag har ett par olika abc-appar på min iPad, där jag försöker samla låtar. Egentligen borde jag hålla mig till en, men de har sina styrkor och svagheter så det blir att jag byter lite mellan dem. Några av låtarna … Fortsätt läsa
Bön i toner och på med sensträngarna igen
Idag hade jag fiolen med till jobbet och fick vara med att spela i ett bön- och lovsångspass. När jag började intressera mig för kristen tro (länge sedan nu) fick jag vara med och spela i Taizégudstjänsterna där jag bodde … Fortsätt läsa
Vad vill jag?
Ja, vad vill jag egentligen? Med fiolen, primärt, men kanske också med spelafela. När jag återupplivade den här gamla bloggen (egentligen bara adressen, eftersom jag har arkiverat alla gamla inlägg) så var det nog mest för att jag tänkte det … Fortsätt läsa
Session report 5/11 (nytt case bling!)
Ikväll var det mycket folk på session. Härlig stämning på människorna, svårare med stämningen på instrumenten. Kanske för att vi ett tag var tre banjos och tre fioler… Men hur som helst, roligt att komma dit igen. Till stor del … Fortsätt läsa
Session report 8/10
Kan det verkligen ha gått ett halvår sedan jag var på session sist? Känns galet, men det kanske stämmer. Ja, ja, det har varit mycket jobb osv osv. Det blir lite tjatigt, även om det är sant. I onsdags var … Fortsätt läsa
Sordiner
Ibland låter också en ensam fiol för mycket. Till exempel när man vill spela i sommarstugan och hela familjen är där, men hela familjen vill inte lyssna. Då kan en sordin vara bra att ha. Jag har flera varianter, en … Fortsätt läsa